Om als school solo apparatuur verantwoord te kunnen invoeren en gebruiken, moet er voldaan worden aan de volgende voorwaarden:
Criteria
Binnen het cluster 2 onderwijs dragen TOS leerlingen met auditieve verwerkingsproblemen, die uitvallen op "spraakverstaan in ruis", solo apparatuur. Dit om hun optimale toegang te geven tot het mondelinge taalaanbod. In principe kan solo apparatuur ingezet worden
vanaf groep 2.
De solo apparatuur kan in principe gedragen blijven worden, ook als een kind ouder wordt. Wel is het belangrijk om het dragen ervan jaarlijks te evalueren. Wanneer kinderen taalvaardiger worden en zij meer top down strategieën beheersen om informatie tot zich te nemen, kan de meerwaarde van solo apparatuur wegvallen. Ook kunnen kinderen sterker worden in de auditieve vaardigheden, waardoor zij via bottom up strategieën makkelijker tot spraakverstaan en begrip kunnen komen. Wanneer het gebruik van de solo apparatuur jaarlijks geëvalueerd wordt, kan jaarlijks worden bekeken of er met een bepaalde leerling door wordt gegaan met de solo apparatuur, of dat het gebruik ervan stopt.
Hoe wordt bepaald of een kind een auditief verwerkingsprobleem heeft en of solo apparatuur geïndiceerd is, wordt omschreven onder het kopje "het onderzoek naar de auditieve verwerking". Onder 'keuze apparatuur' (links in het menu) is terug te vinden welk type apparatuur het best gebruikt kan worden voor deze kinderen. Het verdient hierbij de voorkeur binnen school zoveel mogelijk te kiezen voor één type apparatuur. Dit zodat solo apparatuur die niet meer nodig is, gemakkelijk elders kan worden ingezet. Leerkrachten zijn dan ook bekend met de werking en bediening van de apparatuur en hoeven zich er niet telkens opnieuw in te verdiepen.
Alle kinderen met aangetoonde auditieve verwerkingsproblemen, waarbij het spraakverstaan in ruis uitvalt, dragen solo apparatuur. Hieronder worden een aantal subgroepen van leerlingen apart besproken. Wanneer leerlingen vanuit een reguliere setting met solo apparatuur de school binnenkomen, wordt deze standaard gebruikt in de nieuwe klas binnen het cluster 2 onderwijs. Het gebruik van de solo apparatuur kan worden geëvalueerd tijdens de jaarlijkse evaluatie periode (zie kopje "evaluatie op de langere termijn").
Kinderen met auditieve verwerkingsproblemen waarbij het spraakverstaan in ruis uitvaltKinderen met auditieve verwerkingsproblemen waarbij het spraakverstaan in ruis gedeeltelijk of niet uitvaltDe leerling met aandacht- en concentratie problemenDe leerling met fonologische stoornissenJongere kinderen - in groep 1 van het cluster 2 onderwijsLeerlingen met gehoorproblemen binnen het TOS onderwijsSolo apparatuur bij leerlingen met TOS
Wanneer er bij leerlingen vragen zijn over de auditieve verwerking, zullen er een aantal stappen moeten worden ondernomen, om te bekijken of er sprake is van auditieve verwerkingsproblematiek en of solo apparatuur zou kunnen worden ingezet. Hieronder worden de stappen achtereenvolgens beschreven.
Het voortrajectPre-metingDe proefperiodeDe nametingEvaluatie langere termijn
Roger mylink | |
Roger focus |
Solo apparatuur op school
Monitoring in de klasAudiologische controleVervangingSchoolverlatersBeheer van de apparatuur op school
Afstemmen frequentiesProgrammeren van de apparatuur